Bloody Escom - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van arjanenmaritza - WaarBenJij.nu Bloody Escom - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van arjanenmaritza - WaarBenJij.nu

Bloody Escom

29 September 2015 | Malawi, Blantyre

Bloody bloody Escom, zoals Ruthie zo mooi zegt. Dagelijks worstelen we met de "power-cuts". Volledig onduidelijk wanneer dit gebeurt en voor hoe lang. Zo kan je de hele dag stroom hebben, maar ook andersom. Met als gevolg dat we bij aanwezigheid van stroom als gekken alle apparatuur opladen en we bij afwezigheid van stroom romantisch met kaarslicht koken, badderen en eten. Aangezien Arjan voor zijn werk afhankelijk is van stroom, leidt dit soms tot bezoekjes aan restaurants waar wel stroom is. We redden ons wel, maar voor Ruthie, die hier meer woonachtig is, is dit een dagelijkse bron van frustratie, naast alle andere zaken die in haar ogen mis of moeilijk gaan in Malawi.

Gelukkig verloopt ons project goed. Inmiddels hebben we een aardig beeld van de revalidatiezorg in Blantyre en omgeving. Wat met name opvalt is dat er aardig wat mogelijkheden zijn, maar dat iedereen op zijn eigen eilandje lijkt te werken. De vraag is dus op welke manier optimaal gebruik gemaakt zou kunnen worden van de revalidatiezorg die aanwezig is en welke rol wij daar eventueel in zouden kunnen spelen. Om hier meer duidelijkheid in te krijgen gaan we workshops organiseren voor alle professionals die in zekere zin betrokken zijn in de revalidatiezorg. Als alles loopt zoals verwacht gaan we daar volgende week mee beginnen.

Verder maken we elk weekend mooie tripjes naar nationale parken in de omgeving. We zijn laatst naar Liwonde National Park geweest. Dit park staat bekend om de grote hoeveelheden nijlpaarden en krokodillen per vierkante meter. Op de campingplaats lopen wrattenzwijnen, apen, hertjes en als je "geluk" hebt nijlpaarden rond. 's Ochtends wordt je wakker van een orkest van vogels en knorrende nijlpaarden. Verder stond de dag in het teken van mooie boottochtjes en game-drives , poedelen in het zwembad, lokale bevolking leren slack-linen en koken op houtskool. Daarnaast gaat de vogeljacht door. Terwijl Martijn al bijna 200 verschillende vogelsoorten op zijn lijst heeft staan, zijn we erachter gekomen dat we goede "stringers" zijn. Maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken :)
Afgelopen weekend zijn we naar het Lake of Stars festival geweest: 2 dagen van rondstruinen op het strand aan Lake Malawi, luisterend naar verschillende Afrikaanse bandjes, omringd door meezingende Malawianen bij het optreden van hun favoriete artiest.
Dit weekend gaan we naar Lengwe national park, op zoek naar ontbrekende vogels en mogelijk ook giraffen.

De tijd vliegt voorbij....

• 29 September 2015 - 21:28

Annamarleen Karstenberg:

Wat leuk om jullie verhaal te lezen en wat een mooie foto's! Al een heel dierenrijk gezien!

• 30 September 2015 - 11:07

Wouter:

He Maritza en Arjen,
    Zijn jullie uiteindelijk vorig weekend naar Liwonde gegeaan?

Ik kan me toch niet meer inhouden.
    Herten afrika, is dat niet het zelfde al: "Tigers, in Africa?"
    Voor figuren die zo bezig zijn met elk vogeltje een naampje te geven, er zijn geen herten in Afirka, enkel heel veel verschillende soorten antilopen.
    Veel plezier met al et spotten!

Liefs
    Wouter

• 30 September 2015 - 12:34

Maritza:

Lieve Wouter, bedankt voor deze tip.

Onze tip voor jou is om eerst de focus wat meer te leggen op het juist benoemen van namen binnen je eigen familie :p

• 06 Oktober 2015 - 10:55

Annemiek:

Hi Maritza en ArjAn,

Leuk om te lezen :) Fijn dat het allemaal zo goed bevalt.
    Het stuur zit aan de rechterkant? Wist ik helemaal niet...
    Kan me dat ook niet meer zo herinneren van Tanzania - Kenia...
    maar volgens Internet is dat wel zo... en Internet heeft altijd gelijk :P
    Mooie foto's! Ik denk dat wij onze spiegelreflexcamera thuis laten voor in november, die kan niet opboksen tegen jullie camera ;)